Muziek: Geerten Liefting (Winnaar 51ste Internationaal Orgelimprovisatie Concours Haarlem 2016)

Nadat de kapitein van het slagschip Potemkin enkele bemanningsleden wil executeren omdat zij weigeren bedorven vlees te eten, komt de bevolking van Odessa, waar het schip ligt aangemeerd, in opstand. De opstand wordt de kop ingedrukt door een bataljon kozakken van de tsaristische vloot. Daarop kiest de bemanning van de oorlogsschepen de kant van de menigte.

De film, beroemd vanwege de ‘Trappenscène’, werd gezien als een doorbraak in het gebruik van montage en heeft veel navolging gekend. Een absolute must see!

“Een tijdloos meesterwerk, dat voor sommige critici nog steeds de Beste Film Aller Tijden” – VPRO Cinema *****

CineConcert: Pantserkruiser Potemkin (1925)

Regie: Sergei M. Eistenstein

Muziek: Geerten Liefting - orgel

Voorprogramma:

Bob van der Linde - orgel, Ilse Bies  - Saxofoon, Reinout Hekel - contrabas

Donderdag 12 januari 2017, Pieterskerk, Pieterskerkhof 5, Utrecht

Programma: 19.45 uur salonmuziek, 20.15 uur aanvang film

Kaarten à € 17,50/€ 12,50* via https://www.yourticketprovider.nl of https://www.tivolivredenburg.nl/nl/

*Korting voor houders studentenkaart, CJP, U-pas, Filmclubpas of Cinevillepas

100 jaar geleden deed de lange speelfilm zijn intrede en daarmee ontstond een nieuw fenomeen: de bioscoop. Films waren zwartwit en zonder geluid, de zogeheten stomme of zwijgende films. Om de spanning erin te houden werd muziek in de bioscoop begeleid door een huisorkestje, pianist of organist. Onder deze vroege stomme films zitten talloze juweeltjes, waarvan Stichting Voor de Wind en 't Hoogt er een aantal hebben geselecteerd om exclusief in Utrecht te vertonen, mét live orgelimprovisaties!

Is het een filmvertoning of een concert? In elk geval een avond om niet te missen!